Αναλυτικά η επιστολή έχεις ως εξής:
Αξιότιμε κ. Δήμαρχε,
Στο Δημοτικό Συμβούλιο της 31ης Ιανουαρίου 2011 εισηγηθήκατε τη «Συστατική Πράξη της ‘’Ενιαίας Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης Νήσου Χίου’’», η οποία εγκρίθηκε από την πλειοψηφία και αποτελεί την 18/2011 απόφαση.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του θέματος σας τόνισα ότι η διαδικασία την οποία επιλέξατε μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία της εταιρίας, με κατάληξη ακόμη και στην υποχρεωτική της λύση. Επιπλέον, εισηγούμενος το θέμα από την πλευρά της μείζονος μειοψηφίας, σας πρότεινα, χωρίς να εισακουστώ, να το επαναφέρετε με ορθότερη εισήγηση.
Δυστυχώς, μετά τη μελέτη της απόφασης 18/2011 αναγκάζομαι να επανέλθω επισημαίνοντας ότι οι κίνδυνοι αυτοί εξακολουθούν να υπάρχουν. Κατ’ αρχήν με τις έννοιες «νέα συστατική πράξη», «ΝΕΑ ενιαία επιχείρηση» και χωρίς να διευκρινίζεται ότι η συγχώνευση γίνεται μέσω απορρόφησης από την ΔΕΥΑΧ της ΔΕΥΑΚ μπορεί νομικά να θεωρηθεί σύσταση νέας εταιρίας με συνέπεια να προκύψουν:
α) Άμεσα λογιστικά προβλήματα όπως, η μη δυνατότητα συμψηφισμού ΦΠΑ της εταιρίας που προκύπτει σε σχέση με τις δύο προϋπάρχουσες.
β) Ενδεχόμενα προβλήματα για το μέλλον της εταιρίας, αν τρείς συνεχόμενες εταιρικές χρήσεις είναι ζημιογόνες ή ισάριθμες φορές σε μία δεκαετία τα ίδια κεφάλαια της είναι μικρότερα του 50% του μετοχικού η εταιρία επιβάλλεται να διαλυθεί[1].
Σας τονίζω ότι θα πρέπει να λάβετε υπόψη και τον Οδηγό Προσαρμογής των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης που εκπονήθηκε υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Εσωτερικών Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και πρόσφατα αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της ΕΕΤΑΑ. Ο εν λόγω οδηγός αποτελεί εργαλείο για την προσαρμογή των ΔΕΥΑ και όπως καταγράφεται στη σελ. 13 (αλλά και § 4.3. σελ. 21) προτείνεται συγχώνευση με δύο τρόπους:
1) Είτε με σύσταση νέας εταιρίας που στην περίπτωση της ΔΕΥΑΧ ενδεχόμενα στο μέλλον να υπάρξουν προβλήματα και πιθανή διάλυση σύμφωνα με όσα σας έχω ήδη αναφέρει ανωτέρω (β),
2) Είτε με απορρόφηση μίας ή περισσοτέρων επιχειρήσεων από άλλη επιχείρηση που συνεχίζει τη λειτουργία της.
Μάλιστα στην περίπτωση συγχώνευσης με απορρόφηση μίας ή περισσότερων επιχειρήσεων (που καλούνται απορροφούμενες) διαλύονται, δεν ακολουθεί εκκαθάριση τους, παύουν να υφίστανται ως νομικά πρόσωπα και το σύνολο της περιουσίας τους (ενεργητικό και παθητικό) μεταβιβάζονται σε απορροφούσα επιχείρηση (ν. 2166/93[2]). Τέλος σας γνωρίζω ότι στον ίδιο οδηγό αναφέρεται ότι τα Διοικητικά Συμβούλια των υπό συγχώνευση ΔΕΥΑ θα πρέπει να επιλέξουν τον πλέον κατάλληλο με βάση το αντικείμενο των εταιριών και τις ευνοϊκότερες νομικές, λογιστικές και φορολογικές επιπτώσεις που ουσιαστικά επιλύονται μέσω του ν. 2166/93. Η διεύρυνση των ορίων της εταιρίας στα όρια του νησιού, νέου Δήμου, έπεται και αποτελεί απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου χωρίς να ισχύει καταληκτική ημερομηνία (Οδηγός προσαρμογής ΔΕΥΑ, § 4.2. εδάφιο 2 σελ. 19). Σημειώνω ότι η εισηγητική έκθεση για τη συγχώνευση θα έπρεπε να αναφέρει βασικά τεχνικοοικονομικά στοιχεία των συγχωνευόμενων ΔΕΥΑ (Οδηγός προσαρμογής ΔΕΥΑ, § 4.1. εδάφιο 1 σελ. 16).
Επίσης και πάντα σύμφωνα με τον Οδηγό Προσαρμογής των ΔΕΥΑ (σελ. 28 4η ενέργεια: Επιχειρησιακό Σχέδιο) αναφέρεται ότι κάθε ΔΕΥ πρέπει να ξεκινήσει την κατάρτιση επιχειρησιακού προγράμματος δράσης που θα αναφέρεται στα στάδια είτε της συγχώνευσης ΔΕΥΑ με ΔΕΥΑ, είτε της διεύρυνσης των ορίων. Τέλος στη σελ. 29 & 30 (6η ενέργεια: Μελέτη Τιμολογιακής Πολιτικής) του οδηγού αναφέρεται ότι κάθε ΔΕΥΑ πρέπει να συντάξει και να ολοκληρώσει μελέτη τιμολογιακής πολιτικής, αμέσως μετά την ενσωμάτωση των νέων ΔΕΥΑ ή την διεύρυνση των διοικητικών ορίων.
Όπως γίνεται αντιληπτό υπό αυτές τις προϋποθέσεις απαιτείται: α) Κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδίου και β) Μελέτη τιμολογιακής πολιτικής όπου θα λαμβάνεται υπόψη τόσο ο ν. 1069/80, όσο και η οδηγία – πλαίσιο 2000/60/ΕΕ).
Όπως γνωρίζετε έχω πολλές φορές κατά το παρελθόν επισημάνει ότι η μετάβαση στους νέους Δήμους με την εφαρμογή του «Καλλικράτη» είναι ελλιπώς σχεδιασμένη και στερείται ουσιαστικής προετοιμασίας, γεγονός που αποδεικνύεται καθημερινά σε όλη τη χώρα και για αυτό απαιτούνται προσεκτικές, προετοιμασμένες και κυρίως σωστές ενέργειες και αποφάσεις από όλους, μέσα σε πνεύμα συνεργασίας και καλής διάθεσης. Λαμβάνοντας, δε, υπόψη ότι λόγο του νησιωτικού χαρακτήρα η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης πρόκειται εκ των πραγμάτων να αποτελεί το βραχίονα διαχείρισης των υδάτινων πόρων μας, είναι προφανές ότι δεν επιτρέπεται κανένας σχεδιασμός που να δημιουργεί το όποιο πρόβλημα.
Σας καλώ, λοιπόν, να λάβατε σοβαρά υπόψη τις παραπάνω παρατηρήσεις και να προβείτε στις ενέργειες που απαιτούνται για την αποφυγή του όποιου προβλήματος για την Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης του νέου Δήμου.
Με τιμή
Κωστής Μουσουρούλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου